Niesprawna przekładnia kierownicza – jakie są objawy?

W życiu kierowcy awarie nie są niczym zaskakującym. Rzadko jednak zdajemy sobie sprawę z tego, jak drobne sygnały ze strony samochodu mogą być zwiastunem poważnych problemów. Dotyczy to również układu kierowniczego, w którym istotna rolę odgrywa odpowiedzialna za skręt kół przekładnia kierownicza. Objawy mogą być subtelne, ale skutki często są bardzo poważne – chodzi bowiem o bezpieczeństwo. Przedstawiamy najczęstsze objawy uszkodzonej przekładni kierowniczej i możliwe ich przyczyny.

Działanie przekładni kierowniczej

Jej inna nazwa to maglownica. Zadaniem maglownicy jest przenoszenie ruchu z kierownicy na drążki, dzięki czemu kontroluje ona manewr skrętu. Może się zużyć, jednak następuje to zazwyczaj dopiero po dłuższym czasie. Przyjmuje się, że powinna wytrzymać przynajmniej dziesięć lat standardowej jazdy. To nie znaczy, że nie ma tu ryzyka awarii. Sygnałów zużycia jest wiele i mogą sygnalizować różne problemy, dlatego jeśli zaobserwujesz któryś z nich, warto poprosić mechanika o kontrolę całego układu kierowniczego.

Zakup nowej przekładni nie zawsze jest niezbędny. Być może usterka nie jest poważna i nie wpływa na bezpieczeństwo jazdy, często wystarczy też regeneracja, ale może też zajść konieczność wymiany. W takiej sytuacji oprócz kosztu maglownicy i robocizny dochodzi cena ustawienia zbieżności kół i optymalnie wymiany drążków kierowniczych, ponieważ te uszkodzenia czasem się ze sobą łączą. Istnieje wiele typów maglownic i nie da się udzielić jednoznacznej, uniwersalnej rady co do sposobu ich naprawy. Sami możemy jedynie wyregulować luz na przekładni kierowniczej.

Stukanie

To najczęściej występujący sygnał uszkodzonej maglownicy. Łatwo go rozpoznać, ponieważ stuki są uciążliwe podczas eksploatacji pojazdu. Pojawiają się zwykle po najechaniu na jakąkolwiek nierówność i wtedy trudno je pominąć. Usłyszysz je także podczas skręcania, a w przypadku bardziej zaawansowanych problemów również podczas jazdy prosto. Dobiegają albo z samej maglownicy, albo z okolic kierownicy. Irytujące dźwięki mogą być objawem różnych uszkodzeń przekładni kierowniczej. Mogą to być wyrobione zębatki, ale także tulejki czy luzy w krzyżakach.

Możesz to sprawdzić samodzielnie, wyłączając silnik, ale pozostawiając kluczyki w stacyjce. Otwórz okno po stronie pasażera i zamknij drzwi. Jeśli podczas kołysania samochodu słyszysz dźwięki z okolic koła kierownicy, prawdopodobnie masz uszkodzoną maglownicę.

Awaria lub całkowity brak wspomagania

Kiedy zachodzi uszkodzenie maglownicy, pojawiają się również problemy od strony układu wspomagania kierownicy. Może ono wysiąść całkowicie, ale może też działać tylko przy manewrze skrętu w jedną stronę lub wyraźnie różnić się od stanu prawidłowego. Uszkodzone wspomaganie jest dużym utrudnieniem podczas podróży. Co istotne, nie musi być sygnałem usterki przekładni kierowniczej, dlatego w takiej sytuacji bez pomocy fachowca się nie obejdzie.

Wycieki płynu wspomagania

Wymieniając najczęściej występujące objawy uszkodzonej maglownicy nie sposób pominąć wycieków. Nie da się ich też przeoczyć podczas jazdy. Źródłem może być zarówno uszkodzona pompa, jak i sama maglownica. Nawet w sytuacji, w której wyciek płynu nie jest poważny, należy pilnie skontaktować się z mechanikiem. Zaniedbanie tego problemu prowadzi do stopniowego zaostrzenia i wpływa bezpośrednio na wspomaganie.

Luz w układzie kierowniczym

To naturalne, że po dłuższym czasie eksploatacji pojawiają się luzy poszczególnych elementów. Poluzowana maglownica jest dość prosta w regulacji i najczęściej można to naprawić samodzielnie. Jest wyposażona bowiem w specjalne śruby, które pozwalają na sprawną naprawę. Nie da się jednak tego zrobić bez kanału czy porządnego podnośnika, dlatego polecamy skorzystać ze wsparcia specjalistów.

Brak reakcji przy ruchu kierownicą

To sygnał zaawansowanego uszkodzenia maglownicy. W przypadku takiej awarii samochód nie reaguje na manewr skrętu. Bez pomocy mechanika się nie obejdzie, bo bardzo łatwo jest doprowadzić do uszkodzenia zębów na listwie. Sytuacja jest niebezpieczna i generuje bezpośrednie zagrożenie dla Ciebie oraz innych uczestników ruchu drogowego.

Wilgotna maglownica

Pocenie się maglownicy to po prostu wyciek płynu wspomagania z uszczelniaczy. Sygnałem jest delikatnie wilgotna powierzchnia przekładni. W tym wypadku konieczna jest kontrola i najczęściej wymiana uszczelniaczy, które są prawdopodobnie sparciałe lub wyeksploatowane. Może być to też problem z korpusem.

Blokada kierownicy

Uszkodzona przekładnia może też manifestować się blokadą podczas próby ruchu kierownicą. Dotyczy to zazwyczaj tylko jednego ustawienia. To rzadsze zjawisko, ale również ma miejsce. Maglownica składa się z zębów, które mogą zostać uszkodzone lub wyłamane z listwy. Wtedy najczęściej pojawia się problem z blokadą.

Habenda – kompleksowe usługi dla Ciebie

Niezależnie od tego, czy Twój samochód stuka, czy wysiadło Ci wspomaganie, czy Twoja maglownica się poci – przeprowadzimy fachową diagnostykę i wypracujemy rozwiązania. Określimy, czy możliwa jest regeneracja, czy konieczna jest wymiana części. Oferujemy atrakcyjne stawki i stawiamy na transparentność, dlatego nie musisz martwić się o ukryte koszty – zależy nam na pełnej uczciwości wobec klienta. W ciągu ponad trzydziestu lat nasze doświadczenie i fachowość doceniło już wielu kierowców zarówno z Łodzi, jak i okolic. Skontaktuj się z nami, by umówić się na konkretną godzinę lub przyjedź do Habendy – pomożemy Ci!