Badanie dodatkowe przeprowadza się odrębnie od okresowego badania technicznego. Co do zasady chodzi tu o sprawdzenie, czy pojazd stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – na przykład kiedy uczestniczył w wypadku drogowym, narusza wymagania ochrony środowiska czy po wprowadzeniu zmian konstrukcyjnych lub wymiany elementów nośnych. Szczegółowo określa to ustawa, która wymienia, kto i dlaczego może zlecić jego wykonanie. Istnieją trzy odrębne badania techniczne:
W tym artykule tłumaczymy, na czym polegają te ostatnie. Jeśli wiesz, że musisz je wykonać, zapraszamy do wizyty w naszej stacji kontroli pojazdów.
Kto na nie kieruje? Kiedy musimy przeprowadzać dodatkowe badanie techniczne pojazdu? Wtedy, kiedy zostaniemy na nie skierowani przez organ kontroli ruchu drogowego lub starostę. Do wykonania dodatkowych badań technicznych są też zobowiązani kierowcy w konkretnych przypadkach – wtedy udają się na nie na własny wniosek. Może to zlecić także ubezpieczyciel, który będzie wymagać wykazania dokumentacji z badania w celu wypłaty odszkodowania.
Policja może nas skierować na takie badanie, jeśli zachodzi uzasadnione podejrzenie, że samochód zagraża bezpieczeństwu ruchu lub narusza wymagania ochrony środowiska. Ponadto dodatkowemu badaniu technicznemu podlega pojazd po wypadku drogowym, w wyniku którego zostały uszkodzone zasadnicze elementy nośne konstrukcji nadwozia, podwozia lub ramy, a także kieruje się na nie auto, które nosi ślady takich uszkodzeń.
Na dodatkowe badanie techniczne może skierować starosta w przypadkach związanych z wystawieniem samego dowodu rejestracyjnego. Mowa zatem o samochodach sprowadzonych zza granicy (nawet wtedy, gdy ich przegląd jest aktualny i uznawany w Polsce), ale dotyczy to także tych, w których dokonano wymiany elementów powodujących zmianę danych w dowodzie rejestracyjnym. Może się zdarzyć, że dodatkowe badanie techniczne trzeba będzie wykonać jeszcze przed rejestracją pojazdu.
Badaniu polega także samochód, który:
ma służyć jako taksówka, pojazd uprzywilejowany, pojazd do nauki jazdy i przeprowadzania egzaminu lub pojazd wyposażony zgodnie z przepisami o przewozie drogowym towarów niebezpiecznych w którym została dokonana naprawa, wynikająca z istotnej szkody w którym podczas okresowego badania technicznego stwierdzono ślady uszkodzeń lub naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogące stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa autobus, jeśli jego maksymalna prędkość na autostradach i drogach ekspresowych wynosi 100 km/h uczestniczy w transporcie międzynarodowym i zagraniczne przepisy wymagają przeprowadzenie badań odrębnych od naszego przeglądu jeśli jest wyposażony w blokadę alkoholową (urządzenie, które uniemożliwia uruchomienie pojazdu, jeśli w wydychanym przez kierowcę powietrzu jest odpowiednie stężenie alkoholu)
W przypadku montażu instalacji do zasilania gazem nie zleca się dodatkowych badań technicznych. Instalację LPG weryfikuje się podczas przeglądu okresowego za odpowiednią dopłatą.
Po pierwsze należy podkreślić, że dodatkowe badanie techniczne nie ma żadnego związku z przeglądem okresowym. Oznacza to, że nie przedłuża jego ważności.
Dodatkowe badania techniczne przypominają przeglądy. Najczęściej w ich trakcie weryfikuje się te same elementy, ale także z większą uwagą kontroluje się te, które są związane z powodem wizyty, czyli wypadkiem czy znacznym tuningiem.
W przypadku, gdy samochód uczestniczył w wypadku drogowym lub narusza wymagania ustalone przez ustawę, policja może zatrzymać dowód rejestracyjny lub oddać go kierowcy z zaświadczeniem, które uprawni go do poruszania się po drogach przez następne 7 dni. Jeśli w czasie badania technicznego stwierdzono, że samochód nie stwarza zagrożenia, kierowca odzyska dowód rejestracyjny. Warto rozważyć udanie się do takiej stacji kontroli pojazdów, w której na miejscu będzie można dokonać napraw. Znacznie redukuje to koszty.
Warto mieć na uwadze, że za niewykonanie dodatkowego badania technicznego również grożą nam sankcje finansowe. Kara wynosi do 500 złotych, czyli tak samo, jak w przypadku braku okresowego przeglądu.
Czasem nic nie wskazuje na naruszenie elementów konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa. Odpryski czy wygięcia karoserii to tylko drobiazgi - poważne problemy rzadko są widoczne gołym okiem. Dlatego zaleca się kierowcom, by wykonywali badania techniczne po każdej kolizji, nawet takiej, która zdawała się niegroźna. Po istotnych zmianach nieobjętych ustawą badanie jest również wskazane.
Jeśli czeka Cię dodatkowe badanie techniczne i chcesz, by zostało przeprowadzone sumiennie, zapraszamy do naszej stacji kontroli pojazdów. Możemy Ci zaproponować także dokładne i bezpieczne naprawy na miejscu w naszym warsztacie. Skorzystaj z naszego doświadczenia!