Ile trwa przegląd samochodu – od czego to zależy?

Zastanawia Cię, ile czasu zajmuje badanie techniczne i na co należy się przygotować? Wizyta w stacji kontroli pojazdów nie jest czasochłonna i nie trzeba się na nią umawiać z wyprzedzeniem, choć można zapisać się wcześniej na konkretną godzinę. Czynników wpływających na to, ile trwa przegląd, jest wiele, dlatego rozwiewamy wątpliwości i tłumaczymy, jak to w praktyce wygląda.

Ile czasu należy poświęcić na przegląd?

W przypadku osobówki badania trwają zazwyczaj od piętnastu do czterdziestu pięciu minut. Mogą jednak zająć trochę dłużej, nawet do godziny. Przegląd motocykla jest krótszy. Samochody ciężarowe zwykle bada się tak samo długo, jak osobówki. Czas trwania badania zależy od wielu czynników, przede wszystkim od stanu technicznego, wykrytych usterek i stwierdzonych napraw, które należy dodatkowo zweryfikować.

Badanie w stacji kontroli pojazdów nie zajmuje zatem wiele. Co jednak istotne, jego czas jest odnotowywany w CEPiK, czyli centralnej ewidencji pojazdów i kierowców. Nawet wtedy, gdy diagnosta uważnie przygląda się wszystkim elementom, nie należy go pospieszać z dwóch powodów. Po pierwsze, podczas badania technicznego weryfikuje się bezpieczeństwo auta, czyli w praktyce kierowcy i pasażerów, a także innych uczestników ruchu. Powinno być wykonane z jak największą starannością – odpowiednio wcześnie wykryte wady mogą uratować Ci życie. Po drugie, zbyt krótki czas trwania badania, ujęty w CEPiK, może wzbudzić podejrzenia.

Żadna ustawa nie określa, ile powinien trwać przegląd pojazdu. Orientacyjny przedział 20-30 minut jest powszechnie przyjęty przez diagnostów jako optymalny – w tym czasie można zweryfikować wszystkie istotne części. Pozwala on na przyjrzenie się wielu różnym elementom z odpowiednią uwagą, a jednocześnie nie jest uciążliwy dla samego kierowcy.

Badania techniczne i ich rodzaje

Warto jeszcze przy okazji tej kwestii zwrócić uwagę na to, jakie są badania techniczne wykonywane w Polsce.

Po pierwsze, jest to badanie techniczne okresowe, czyli takie, które odbywamy cyklicznie – innymi słowy przegląd rejestracyjny. Sprawdza się podczas niego określone przez ustawę części, takie jak geometria kół, hamulce czy oświetlenie – wszystkie wymienimy poniżej.

Przeglądu należy dokonać w odpowiednim terminie – osobówki, TIR-y i motocykle bada się co roku, traktory co dwa lata. W przypadku nowych samochodów pierwsze badanie wykonuje się po trzech latach, następne po dwóch, a kolejne co roku. Nie wszystkie pojazdy są objęte koniecznością wykonania badania okresowego – pojazdy zabytkowe bada się tylko raz, o ile nie są wykorzystywane w celach zarobkowych.

Jeśli wykaże on nieprawidłowości, po ich usunięciu konieczne jest wykonanie przeglądu cząstkowego. Skupia się on na tych elementach, które nie spełniały norm. Jest również dodatkowo płatny. Innym rodzajem jest badanie dodatkowe, które zleca się w przypadku stwierdzenia podczas kontroli złego stanu technicznego lub poważnej zmiany konstrukcyjnej, która może zagrażać bezpieczeństwu. Brak ważnego badania może skutkować karą w wysokości do 500 złotych. Jeśli samochód go nie przejdzie, konieczne będzie usunięcie wad, zdarza się też, że konieczne jest zatrzymanie dowodu rejestracyjnego przez diagnostów.

Przegląd techniczny nie jest tym samym co przegląd rejestracyjny. Ten pierwszy nie jest wymagany przepisami prawa. Wykonywanie przeglądów technicznych jest wymagane przez producentów samochodów w celu przedłużenia gwarancji, a także przez szeroko pojęte firmy przewozowe, którym zależy na zapewnieniu jak najwyższego bezpieczeństwa i wydajności.

Z czego składa się okresowe badanie techniczne?

Błędem jest niesumienne wykonywanie badania technicznego. Odpowiednio uważnie wykonane pozwala realnie zapobiegać niebezpiecznym sytuacjom na drodze, gdy jakość poszczególnych części ulega pogorszeniu. Warto mieć przy tym na wadze, że podczas kontroli pojazdów można dostrzec usterki, które wprawdzie nie wpływają na przejście przeglądu, ale mogą narazić kierowcę na znaczne koszty, jeśli nie zostaną usunięte wystarczająco szybko. W ramach badania technicznego można znaleźć elementy, które wymagają regeneracji już teraz lub które powoli przestają spełniać swoją funkcję. Właśnie dlatego świadczymy nasze usługi z należytą starannością, podchodząc do wszystkich pojazdów tak, jakby były nasze własne – czyli z zaangażowaniem i troską. Wiemy, jak to zrobić, by zagwarantować najwyższe bezpieczeństwo, a przy tym zmieścić się w dogodnym dla kierowców czasie.

Wielu kierowców zwraca uwagę na to, że podczas przegląd pojazdu sprawdzono jedynie światła i hamulce. Naszym zdaniem wizyta w stacji diagnostycznej nie powinna się przeciągać w nieskończoność, należy ją wykonać sprawnie, ale zwracając uwagę na wszystkie niezbędne elementy.

Prawidłowo wykonany przegląd składa się z weryfikacji następujących elementów:

Ceny obowiązkowych badań technicznych są określone ustawą. Koszt zbadania pojazdu osobowego, ciężarowego, specjalnego, do przewozu osób to 99 złotych, motocykli i ciągników – 63 złote, motorowerów – 51 złotych. Z kolei cena za sprawdzenie instalacji gazowej to dodatkowe 64 złote.