Dlaczego nie działa klimatyzacja w samochodzie – powody

Wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak powinna wyglądać profilaktyka układu klimatyzacji. Schładzacz wydaje się bezproblemowy – dopóki po raz pierwszy nie ulegnie usterce. To frustrujący moment, gdy gorącym latem wsiadamy do samochodu, a przyjemnego chłodu nie ma. Co w takiej sytuacji należy zrobić? Jakie są najczęstsze przyczyny uszkodzeń klimatyzacji? Tłumaczymy krok po kroku, co złego mogło się stać i jak można to naprawić!

Najczęstsze usterki w układzie klimatyzacji samochodowej

Z jakich awarii najczęściej możemy mieć w przypadku układu klimatyzacji? Należy wymienić następujące usterki, wpływające na drastyczny spadek wydajności urządzenia:



Warto zwrócić także uwagę na głośną pracę po włączeniu klimatyzacji. To również sygnał tego, że należy jak najszybciej udać się do mechanika. W przeciwnym razie może dojść do dalszej degeneracji części. Ponadto nie można zapominać o tym, że w klimatyzacji gromadzą się nie tylko zanieczyszczenia, ale także grzyby i bakterie, dlatego jeśli czujesz nieprzyjemny zapach po uruchomieniu układu, niezbędne jest odgrzybienie.



Co robić, gdy klimatyzacja samochodowa nie działa? Niestety, niezależnie od podłoża niezbędny jest serwis klimatyzacji pod okiem doświadczonego mechanika. Naprawa klimatyzacji we własnym zakresie jest w zasadzie niemożliwa. Wymaga zastosowania zaawansowanych urządzeń, takich jak czujniki elektroniczne, komputery do diagnostyki czy agregaty do obsługi klimatyzacji.

Budowa i schemat działania klimatyzacji

Klimatyzacja pracuje w oparciu o zjawisko sprężania pary. Wewnątrz układu klimatyzacji krąży czynnik chłodzący. Przez wentylację do wnętrza pojazdu nieustannie dociera duża ilość ciepłego powietrza, którą jednak czynnik chłodzi. Co jednak dzieje się po włączeniu klimatyzacji?

Należy zacząć od kompresora, który spełnia w tym wypadku rolę pompy. To on spręża czynnik chłodniczy, krążący w układzie. Ze względu na wzrost ciśnienia czynnik jest także ogrzany i w tym stanie trafia do następnego z elementów, którym jest skraplacz (określany też jako chłodnica klimatyzacji). Skraplacz jest umieszczony na przedzie samochodu, dlatego czynnik traci temperaturę pod wpływem pędu powietrza. Zmienia stan skupienia na ciekły, a następnie trafia do osuszacza. Tam od czynnika oddzielają się różne zanieczyszczenia, para wodna i powietrze.

Czynnik trafia następnie do zaworu rozprężnego, gdzie zostaje rozprężony – reakcja przebiega w sposób gwałtowny, co sprawia, że substancja zostaje znacznie schłodzona. Stąd trafia do parownika. Przez parownik stale przepływa powietrze z wentylatora, które ma trafić do wnętrza pojazdu. Czynnik wyraźnie je chłodzi. Następnie czynnik zostaje zassany przez kompresor i cykl się zamyka. Gdy każdy z elementów pracuje poprawnie, działanie klimatyzacji przebiega bezbłędnie.

Jak dbać o klimatyzację?

Jeśli zależy Ci na tym, by układ klimatyzacji pracował sprawnie, niezbędny jest regularny serwis. Przegląd należy wykonywać co roku, najlepiej wiosną by wykryć ewentualne uszkodzenie przed sezonem. To też dobry czas na to, by przeprowadzić odgrzybianie klimatyzacji i wymienić filtr kabinowy. Warto o tym pamiętać, ponieważ poważne awarie tego układu wiążą się z wysokimi kosztami naprawy, od których serwis jest zdecydowanie tańszy.

Jak wygląda naprawa klimatyzacji przez mechanika?

W pierwszej kolejności poszukuje się nieszczelności oraz przeprowadza się wymianę filtra kabinowego i weryfikację poziomu oleju oraz samego czynnika chłodzącego. Pomocna jest także diagnostyka komputerowa, która pozwoli znaleźć ewentualne błędy, mogące być znakiem awarii. Co 2-3 lata warto wymienić także osuszacz. Dalsze kroki dobiera się w zależności od tego, gdzie zdiagnozowano problem. Wiele usterek można rozwiązać bez dużych nakładów finansowych. Duże koszty generuje jednak uszkodzenie kompresora, który może się zatrzeć z powodu braku czynnika chłodzącego.